Stephen King, Zielona Mila

Zielona Mila to klasyk. Klasyk, który powinien przeczytać każdy. Historia przedstawiona w książce poruszy wszystkich - bez względu na wszystko: wiek, płeć, rasę czy upodobania czytelnicze. Powinien ją przeczytać każdy-nawet jeśli nie jest do końca pewny, czy treść powieści będzie dla niego odpowiednia. Ja też nie byłam do końca do niej przekonana. Ale wszelkie niepewności szybko zostały rozwiane – wraz z pierwszymi stronami zatapiamy się w świecie, gdzie niczego nie można być do końca pewnym…

Nie ma sensu streszczać treści – każdy musi odkryć ją na swój sposób. Można być na początku lekko zaskoczonym, bo sposób pisania autora jest osobliwy i wyjątkowy. Nie jest to typowy dla niego horror-wręcz odwrotnie, książka na każdej stronie zaskakuje i intryguje.  Emanuje tu magiczny klimat, który potęguje z każdą chwilą. Pomimo że okoliczności magicznymi nie są, King potrafi umieścić okrutne wydarzenia w wyjątkowej atmosferze. Sprawia to, że czytelnik bez pamięci zanurza się w słowach pisarza-nie jest w stanie oderwać go od powieści żaden czynnik zewnętrzny-grający telewizor czy rozmawiający domownicy nie mają szans z historią bohaterów bloku E.

I właśnie bohaterowie są kluczem do stworzenia idealnej powieści. Pisałam już to kilkakrotnie, dlatego podsumuję tylko moje zachwyty: pokłony dla Króla.
 
Nie można tez przejść obojętnie obok tematu powieści, który jest zupełnie inny niż wszystko dookoła. Nieoklepany, wyjątkowy i świetnie przedstawiony.  Pozwoli na chwile oderwać się od komercyjnych i popularnych powieści o  wampirach, romansów, a nawet zwykłych kryminałów i przenieść się do innego świata, który jest nam zupełnie obcy.

Drugą połowę powieści czytałam z wypiekami na twarzy, z bijącym sercem i łzami w oczach. Nie mogłam się oderwać  i z podnieceniem i zaciekawieniem przewracałam kolejne strony powieści. Każde kolejne wydarzenie zapadło w mojej pamięci na długi czas. Przywiązałam się do bohaterów. Jednych kochałam, innych nienawidziłam, kolejni byli dla mnie wyjątkowi i niepowtarzalni. King sprawił, że na kilkanaście godzin przeniosłam się do zupełnie innego wymiaru, innego świata i rzeczywistości, która pochłonie każdego z nas.

Wehikuł czasu, którym jest „Zielona Mila” to 417 stron tajemnic, zagadek , ludzkich okropności i moralnych decyzji. Pozwoli każdemu przenieść się do innego wymiaru.  Wszystko tutaj jest idealne: bohater, wątek, tajemnica i zakończenie. King już po raz kolejny udowodnił swoje niezwykłe umiejętności i dowiódł, że nie bez powodu nazywany jest Mistrzem. Tym razem może nie mistrzem horroru, a Mistrzem Magii i Tajemnic. Wyczarował ją jedyną w swoim rodzaju powieść o poświęceniu i okrutnych mordercach. Powieść, która przypomina, że każdy jest człowiekiem - bez względu na wszystko. Powieść, której po przeczytaniu nie da się tak po prostu odłożyć na półkę.



 nasza ocena: 10/10
Albatros, 2011
417 stron
do kupienia: Empik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz